Matematyka to „siłownia” dla mózgu

Każdy kto ma za sobą intensywną i regularną naukę matematyki odczuwa intuicyjnie, że matematyczne łamigłówki poprawiły jego pamięć i zdolność logicznego rozumowania. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź znajdziemy m.in. w badaniach przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego. Słowem-kluczem jest GABA, kwas gamma-aminomasłowy w obszarze śródciemieniowym mózgu.

Co się dzieje w naszym mózgu podczas matematycznych łamigłówek?

Prowadząc od 15 lat kursy i korepetycje z matematyki, zawsze zachęcam moich podopiecznych do regularnego rozwiązywania zadań. Nie tylko po to, by osiągali dobre stopnie na sprawdzianach i na egzaminach, ale przede wszystkim, by rozwijali przez to swoje zdolności intelektualne i umiejętność logicznego myślenia. Innymi słowy, przekonuję ich, że matematyka to prawdziwa „siłownia” dla mózgu. Myślę, że każdy kto ma za sobą taki intensywny trening matematyczny przyzna, że odczuł jego efekty i zauważalnie poprawił się jego potencjał intelektualny.

Warto zadać sobie więc pytanie, co takiego dzieje się w ludzkim mózgu podczas regularnej nauki matematyki, że zwiększają się jego zasoby poznawcze i zdolność zapamiętywania? Przynajmniej częściowo odpowiedź na to pytanie płynie z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego – George’a Zacharopoulosa, Francesco Sellę i Roi Cohena Kadosha z Centrum Neuroobrazowania Integracyjnego, Wydział Psychologii Eksperymentalnej.

Naukowcy przeanalizowali wpływ zaprzestania nauki matematyki na rozwój mózgu i funkcje poznawcze u młodzieży. W Wielkiej Brytanii bowiem uczniowie w wieku 16 lat mogą zrezygnować z dalszej nauki matematyki, co stworzyło unikalną okazję do zbadania konsekwencji takiej decyzji.

Z przeprowadzonego na Uniwersytecie Oksfordzkim badania płyną następujące wnioski:

  1. Obniżony poziom GABA – u uczniów, którzy przerwali naukę matematyki, zaobserwowano niższy poziom kwasu gamma-aminomasłowego (GABA) w obszarze śródciemieniowym mózgu. GABA jest neuroprzekaźnikiem kluczowym dla plastyczności mózgu i funkcji poznawczych.
  2. Słabsze funkcje poznawcze – niższy poziom GABA korelował z gorszymi wynikami w testach oceniających zdolności rozumowania i rozwiązywania problemów.

Nauka matematyki to inwestycja w swój intelekt

W ślad za tym, z dostępnych badań naukowych możemy wysnuć pozytywne wnioski, dotyczące wpływu regularnej nauki matematyki na mózg młodych ludzi. Matematyka wpływa na:

  • Stymulację plastyczności mózgu: regularne angażowanie się w zadania matematyczne pobudza neuroplastyczność, czyli zdolność mózgu do tworzenia nowych połączeń neuronowych.
  • Wzrost poziomu GABA: kontynuowanie nauki matematyki utrzymuje optymalny poziom GABA, wspierając efektywne przetwarzanie informacji i adaptację do nowych wyzwań poznawczych.
  • Rozwój obszarów mózgu związanych z myśleniem abstrakcyjnym: regularne ćwiczenia matematyczne wzmacniają obszary mózgu odpowiedzialne za myślenie logiczne i abstrakcyjne, co przekłada się na lepsze umiejętności analityczne.