Czy matura z matematyki powinna być obowiązkowa?

Co kilka lat w mediach powraca petycja likwidacji obowiązkowej matury z matematyki. Zwolennicy tego rozwiązania argumentują, że obowiązkowa matura z „matmy” blokuje możliwość rozwoju osobom, która nie przejawiają zdolności matematycznych. Warto przy tej okazji zadać sobie pytanie: czy każdy uczeń szkoły średniej jest w stanie zdać maturę z matematyki na poziomie podstawowym?

Od kiedy matura obowiązkowa z matematyki?

Obowiązkowa matura z matematyki została wprowadzona w Polsce od 2010 roku. Jest to egzamin na poziomie podstawowym i obejmuje m.in. takie działy matematyki jak: liczby rzeczywiste, wyrażenia algebraiczne, funkcje, ciągi, trygonometria, planimetria, geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej, stereometria, elementy statystyki opisowej, teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryka. Sam egzamin trwa 170 minut.

U źródeł pomysłu wprowadzenia obowiązkowej matury z matematyki była chęć dostosowania polskiego systemu kształcenia do standardów europejskich. Ponadto, pomysłodawcom przyświecała idea, by każdy obywatel ze średnim wykształceniem wykazywał się zdolnością logicznego myślenia i umiał wykorzystać umiejętności matematyczne w codziennym życiu.

Czy trzeba bać się matury z matematyki?

Wprowadzenie obowiązkowej matury z matematyki poprzedziły burzliwe dyskusje i kontrowersje. Miałam przyjemność przygotowywać uczniów do obowiązkowej matury od samego początku. Mam wrażenie, że już po pierwszym roku jej obowiązywania obawy uczniów i rodziców zostały rozwiane, a głosy przeciwników obowiązkowego egzaminu z „królowej nauk” ucichły. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się być oczywista.

Po pierwsze, by zdać obowiązkową maturę z matematyki uczeń musi zdobyć nie mniej niż 30% możliwych do zdobycia punktów. Z mojego doświadczenia wynika, że jest to pułap osiągalny dla każdego ucznia szkoły średniej, który podjął minimum wysiłku, by zapoznać się z obowiązującymi zagadnieniami i powtórzył je w klasie maturalnej.

Po drugie, większość obowiązujących na maturę podstawową zagadnień jest możliwych do przyswojenia nawet dla osób nieprzejawiających nadzwyczajnych zdolności matematycznych. Przez ostatnie 15 lat w gronie moich kursantów było wielu uczniów klas humanistycznych czy artystycznych. Wielu z nich na starcie przygotowań do matury było pełnych obaw i wątpliwości co do swoich możliwości. Wszyscy oni bez problemu zdali maturę, osiągając niejednokrotnie wyniki w przedziale 50-75%.

Czy każdy może zdać maturę z matematyki?

Z pełną odpowiedzialnością odpowiadam, że każdy uczeń szkoły średniej, który podejmie wysiłek przygotowania się do egzaminu, jest w stanie zdać maturę z matematyki na poziomie podstawowym. Sukces na maturze jest jednak obwarowany dość oczywistymi warunkami, o których pisałam w artykule Jak zdać maturę z matematyki? 7 wskazówek. Przytoczę te najważniejsze:

  • Przygotowania do matury należy rozpocznij z odpowiednim wyprzedzeniem (najlepiej już od września w klasie maturalnej)
  • Dobrze zaplanuj pracę – sprawdź jakie dokładnie obowiązują zagadnienia na maturze. Rozpisz plan powtórek od września do kwietnia
  • Po każdym przerobionym dziale rozwiązuj zadania maturalne. Z moich doświadczeń wynika, że poza zajęciami w szkole, musisz wygospodarować minimum 2 dodatkowe godziny w tygodniu na rozwiązywanie zadań z arkuszy maturalnych
  • Jeśli nie czujesz się pewnie, nie bój się poprosić o pomoc doświadczonych nauczycieli matematyki, najlepiej egzaminatorów maturalnych
  • Uwierz w siebie i bądź pozytywnie nastawiony. Systematyczna praca na pewno przyniesie efekty!